KLO: 11:45 SENIORILIIKUNTA: VENYTELLEN VETREÄKSI (Taso 1) 

Venyttely on tärkeä, ennaltaehkäisevä ja kehoa huoltava harjoitus, jonka olisi hyvä olla osa jokaisen ihmisen kuntoilua. Venyttely palauttaa lihakset lepopituuteen. Se parantaa koko kehon verenkiertoa ja näin edistää aineenvaihduntaa. Lisäksi venyttely rentouttaa ja lisää nivelten liikkuvuutta.

Runsas istuminen, yksipuoliset asennot ja kova liikunta kiristävät lihaksia. Lihakset sopeutuvat siihen pituuteen, missä ne eniten ovat. Esimerkiksi istumatyöntekijöillä kiristyvät helposti rintalihakset, lonkan koukistajat sekä reiden takaosan lihakset. Tämä vaikuttaa negatiivisesti ryhtiin sekä selän hyvinvointiin. Venyttelyharjoitukset ehkäisevät kireyksistä syntyviä vaivoja.

Venyttely kuuluu jokaiseen harjoitustapahtumaan, mutta sitä on hyvä tehdä myös erillisenä harjoitteluna. Kun kehon liikkuvuus on kunnossa, loukkaantumisriski pienenee ja pystyt suorittamaan erilaisia lihaskuntoharjoituksia puhtaammalla tekniikalla.
Venyttelytunnit alkavat aina lyhyellä ja helpolla alkulämmittelyllä.

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>