Liikuntapäivän ohjelma

Hei kaikki liikkujat!
Tänä vuonna Forever Varisto on päättänyt suunnata Liikuntapäivän sisällön senioreille! Joten ota treeneihin mukaan mummot ja vaarit tai vinkka tutulle, suuntaa nenä kohti varistoa sieltä löytyy tekemistä. Tapahtuma on maksuton ja pääset kokeilemaan päivän aikana kaikkia ryhmäliikuntatunteja ja kuntosalia. Sopii kaikenikäisille ja kuntoisille liikkujille myös lapsille on omaa puhaa lapsiparkissa.
Koko perhe mukaan liikkumaan lauantaina 30.9!

Päivän ohjelma:
– Klo: 10:00 Seniori Pilates 60min
– Klo: 10:15 Seniori Happy Hour 45min
– Klo: 11:10 Seniori IISI Body (Lihaskuntoharjoittelu) 30min
– Klo: 11:45 Seniori Venyttely 30min

Kahvitarjoilu kävijöille! Tervetuloa liikkumaan ja pitämään hauskaa!

KLO: 11:45 SENIORILIIKUNTA: VENYTELLEN VETREÄKSI (Taso 1) 

Venyttely on tärkeä, ennaltaehkäisevä ja kehoa huoltava harjoitus, jonka olisi hyvä olla osa jokaisen ihmisen kuntoilua. Venyttely palauttaa lihakset lepopituuteen. Se parantaa koko kehon verenkiertoa ja näin edistää aineenvaihduntaa. Lisäksi venyttely rentouttaa ja lisää nivelten liikkuvuutta.

Runsas istuminen, yksipuoliset asennot ja kova liikunta kiristävät lihaksia. Lihakset sopeutuvat siihen pituuteen, missä ne eniten ovat. Esimerkiksi istumatyöntekijöillä kiristyvät helposti rintalihakset, lonkan koukistajat sekä reiden takaosan lihakset. Tämä vaikuttaa negatiivisesti ryhtiin sekä selän hyvinvointiin. Venyttelyharjoitukset ehkäisevät kireyksistä syntyviä vaivoja.

Venyttely kuuluu jokaiseen harjoitustapahtumaan, mutta sitä on hyvä tehdä myös erillisenä harjoitteluna. Kun kehon liikkuvuus on kunnossa, loukkaantumisriski pienenee ja pystyt suorittamaan erilaisia lihaskuntoharjoituksia puhtaammalla tekniikalla.
Venyttelytunnit alkavat aina lyhyellä ja helpolla alkulämmittelyllä.

KLO: 11:10 IISI BODY – MONIPUOLINEN LIHASKUNTOTUNTI 

Lihaskuntotunnilla harjoitetaan kaikki kehon päälihasryhmät läpi käyttäen monipuolisesti erilaisia välineitä kuten levytankoja, käsipainoja, kuminauhoja ja vartalon omaa painoa. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin jumppaajille, koska voit säädellä tunnin rasitustasoa valitsemalla sinulle sopivat painot. Tunnille voit tulla rennolla sisäliikuntavaatetuksella ja sisäliikuntakengillä. Ota mukaasi myös juomapullo ja hikipyyhe.

Kehitä lihaskestävyyttä lihaskuntotunnilla! 
Tunti kehittää lihaskestävyyttä, koska tunnilla tehdään lihaskuntoliikkeitä pitkissä tai keskipitkissä sarjoissa.
Tunnin alussa tehdään lyhyt ja helppo alkulämmittely, joka ei sisällä vaikeita askelkuvioita. Tämän jälkeen lähdetään harjoittamaan kehoa erilaisilla lihaskuntoliikkeillä. Osa liikkeistä voi sisältää toiminnallisia harjoitteita, jotka aktivoivat myös syviä lihaksia. Ne haastavat tasapainoa ja kehittävät näin kehon motoriikkaa. Lopussa tehdään lyhyet venyttelyt treenatuille lihasryhmille.

KLO: 10:15 HAPPY HOUR- TUNTI

Happy Hour Senior on hauska ja monipuolinen tunti. Helpot aerobiset- ja lihaskunto-osuudet vuorottelevat ikivihreiden hittien tahdissa kappaleittain. Jokainen kappale on oma kokonaisuutensa ja tunnin tyyli vaihtelee tanssillisesta perusjumppaan. Two in one-pakkaus: hyvä mieli ja tehokas treeni.

Tule sellaisena kuin olet, kuntoon katsomatta!
Liikuntapäivän tarkoituksena on kannustaa kaiken ikäiset ja kokoiset ihmiset liikkumaan. Haluamme innostaa kaikkia osallistumaan hyvällä fiiliksellä kuntosaliharjoitteluun ja ryhmäliikuntaan.

KLO: 10:00 PILATES – KEHONHALLINTAA JA KESKITTYMISTÄ 

Pilates on kehonhallintatekniikka, joka sopii kaikille. Tavoitteena on kehittää optimaalista toiminnallista ryhtiä vahvistamalla vartalon syviä tukilihaksia, opettamalla fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja ja syventämällä hengitystä. Pilatekseen pukeudutaan joustaviin vaatteisiin. Jalkineita et tarvitse, mutta voit ottaa tunnille sukat tai ohuet tossut.

Pilates aktivoi syvät lihakset! 
Pilates -harjoitteet käynnistyvät keskivartalon syvien lihasten aktivoimisesta. Tästä syystä menetelmän harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä ja harjoitteiden puhdasta suorittamista, jotta siitä saisi parhaimman mahdollisen hyödyn irti. Syvien lihasten harjoittaminen on erityisen tärkeää hyvän ryhdin kannalta, ja vahva keskivartalo auttaa suoriutumaan myös rankemmista liikuntasuorituksesta.

Kuusi periaatetta. 
Pilates -liikkeiden teho perustuu kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen: tarkkuus, keskittyminen, keskittäminen, kontrolli, virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilates -harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä parantaa ryhtiä. Sitä käytetään myös tuki- ja liikuntaelinten kuntouttamiseen.

Pilateksen taustaa.
Pilateksen on kehittänyt saksalainen Joseph Pilates 1900-luvun alussa. Alun perin laji on ollut suosittu etenkin tanssijoiden keskuudessa. Nykyään Pilates on suosittua ympäri maailmaa ja sitä harrastavat kaikenikäiset ja -kuntoiset ihmiset.